*Текстът е предоставен от Telerik Academy
Едно ключово проучване на Телерик Академия, което цели да е полезно на цялата индустрия
ChatGPT имаше друга идея за заглавие на текста – „Отключи силата на AI: Покана за проучване за AI“.
Не звучи никак лошо, нали?
ChatGPT обаче обожава думите Unlock и Power и ги предлага при всяка удобна възможност, което пък води до усещане за еднотипност, стандартизация, пък макар и тези думи да попадат често в списъци със съвети за съдържание с по-силно послание.
Тенденцията пренася ли се и във вашата сфера?
Например ако заменим текстова задача със запитване за програмен код – има ли ChatGPT прекалено стандартизирани решения, които ви слагат граници? Или може би проявява т.нар. халюцинации? Вярвате ли на резултатите от ChatGPT, особено когато става въпрос за използването на технологията в работна среда?
Това са част от въпросите, на които Телерик Академия търсят отговор чрез задълбоченото им проучване върху реалната роля на AI и големи езикови модели (LLM), като ChatGPT, Bard и Copilot. От Академията имат нужда от вашата помощ, като е достатъчно да отделите само няколко минути и да попълните анкетата им.
Подобен тип проучвания, особено локални, които хвърлят повече светлина тук, в нашата работа, са важни. Те могат да ни дадат добър поглед върху реалната ситуация и отвъд гръмките заглавия.
След като през тази година този тип технологии направиха фурор, особено ChatGPТ, мненията за този тип инструменти се разпръснаха в различни посоки, но лесно могат да бъдат обединени в една обща графа – променят начина ни на работа, а защо не и начина ни на комуникация и дори живот?
Едно от големите обещания и нещо, което се доказва във времето, на инструменти като ChatGPT е, че спомагат за по-висока продуктивност, но въпросът не е едностранен и повдига въпроси. Етични, но и въпроси за качество, притеснения за сигурността на данните, човешкия елемент и други.
Според проучване на Korn Ferry 46% от участниците вече използват ChatGPT за работни задачи, а над 80% заявяват, че ще бъде част от работното им ежедневие и занапред.
(Съгласни или не? Отговорете в анкетата на Телерик Академия)
Заедно с това се появиха и притесненията, че ChatGPT идва за работни места. В началото на годината вътрешни документи на Google разкриха вътрешно обсъждане, че теоретично ChatGPT може да премине интервюта за позицията на младши разработчик. „Невероятно е, но ChatGPT може да получи L3 позиция на база интервюта за програмисти“, пише в документите на Google, споделени от CNBC, като L3 отговаря на позицията младши инженер в компанията. Често това е нивото, от което започват току-що завършилите университет. Новината беше широко споделяне в медиите, макар и да представя процеса относително едностранно – качествата на младия талант не се свеждат единствено до решаване на даден казус и задача по програмиране, като към тях трябва да се добави възможността за учене, усвояване на нови концепции, soft skills качества, работа в екип и други. От ChatGPT и LaMDA, създатели на друг LLM инструмент, остро отрекоха тази вероятност.
Според проучване на Оксфордския университет от 2013 г. 47% от работните места в САЩ са под заплаха от AI за следващите 20 години. Днес, 10 години по-късно, очакванията на анализаторите (Goldman Sachs) са за над 300 млн. работни места в световен план.
(Притеснявате ли се за вашата професия или напротив – AI ви помага? Отговорете в анкетата на Телерик Академия).
Не можем да оспорим, че навлизането на AI и LLM инструменти носи голяма промяна, която ще засегне всеки, а развитието на уменията и качествата остават единствената константа, за да бъде човек успешен.
Важното е да не забравяме едно – ChatGPT е инструмент, с който трябва да можем да боравим, но ChatGPT не е заместител.
ChatGPT е мощен помощник.
Инструменти като този са бъдещето, но тяхното използване и интеграция трябва да се случва по правилен начин, а не самоцелно.
Ако се фокусираме в сферата на програмирането, вярваме, че човек първо трябва да е положил основи и знания, а след това да се научи как да използва инструменти, за да оптимизира работата си, и знаейки къде са техните предимства и недостатъци. Като всеки инструмент, те носят най-голяма полза, след като се комбинират със стабилни основи и ясно разбиране за ограниченията и силните им страни.
По този начин ролята на подготвения програмист ще има още по-голяма тежест, особено в среда, в която рискът от предоверяване и ограничаване на креативността е голям. Разбира се, можем да очакваме традиционната роля на разработчика да се промени, но това е еволюция. С навлизането и развитието на AI естествено е да очакваме и разкриването на много нови роли и нужда от надграждане на уменията за тях.
(Преминавате ли през обучения, специално насочени към работа с AI инструменти? Споделете в анкетата на Телерик Академия).
Имплементацията на инструменти като ChatGPT на работното място може да бъде много полезна, а служителите трябва да са добре запознати с използването на софтуера – както възможност за неверни резултати и данни, неправилни заключения, така и да се подхожда внимателно при споделянето на чувствителна информация. Сред рисковете са изтичане на информация от OpenAI, като през март тази година беше открит бъг, заради който е имало изтичане на данни като заглавия и първи запитвания в нов чат, също не трябва да се забравя, че OpenAI използва разговорите, за да обучава модела (освен ако не сте дали изрично отказ за това) и т.н.
Липсата на тези стъпки и ясните насоки, може да доведе до интересните данни от проучване на Reuters от тази година. Според него 28% от участниците използват редовно ChatGPT, а само 22% от тях потвърждават, че работодателят позволява такъв тип инструменти. 25% дори не знаят дали могат да го правят.
(Колко често използвате AI инструменти в работна среда? Споделете в анкетата на Телерик Академия).
Компании като Tinder имат правила да не се използва ChatGPT, но служителите все пак го използват за общи задачи, от които няма как да бъдат свързани с компанията, споделят още от Reuters. Други компании, като Coca-Cola САЩ, тестват инструмента, за да подобрят ефективността си, но наблягат, че всички данни остават зад защитна стена.
В същото време проучване на BlackBerry чертае по-скоро негативна нагласа спрямо ChatGPT на работното място – 75% от участниците в анкетата обмислят забрана на този тип инструменти за работа. Причините според това проучване са основно в две направления – за 67% притесненията са около сигурността и чувствителни данни, а 57% виждат риск за репутацията на компанията. Големи фирми като JPMorgan Chase & Co. и Verizon забраниха ChatGPT, а други, сред които Amazon, поощряват служителите да използват вътрешни алтернативи. Водещи личности като Марк Зукърбърг подтикват служителите да премахнат излишното от работата си и да повишат продуктивността си, тъй като ефективността става първостепенна.
Истината е, че AI е духът, пуснат от бутилката, който няма как да се върне обратно. Различните проучвания и допитвания показват и разнообразните направления, по които мислят хората за тази технология, но едно е сигурно – днес никой не може да остане безразличен, пасивен и незаитересован от темата. Докато е нормално да се появяват притеснения около AI и свързаните инструменти, ползите от добрата имплементация в работната среда не са за пренебрегване – от повишена продуктивност, фокусиране върху работни задачи с по-голямо въздействие, обмяна на идеи с AI ментор, който няма да се умори от въпросите.
(Към анкетата на Телерик Академия).
Не, не просто не са за пренебрегване, а ще бъдат важна част от днешния и утрешния ден, а дори все още е рано да обхванем целия потенциал на технологията.
В Телерик Академия разглеждаме ИИ в две основни направления – как можем да помогнем на обучаващите се да са още по-добри от другите таланти на пазара и как ние, като трейнинг компания, можем да подобрим работата си и да сме още по-продуктивни. Тази стъпка ще отвори за нас възможности за още повече иновации, личен контакт с обучаващите се и менториране.
Навлизането на ИИ няма да замести нуждата от качествен талант, който освен солидната си подготовка, развити soft skills, вече може да борави с новите технологии, за да бъде по-продуктивен и да допринася за растежа на компаниите, от които става част, като освен свежия поглед, ще бъде важна част от нови решения и подобрения в процесите на работното място.
А каква е нагласата на компаниите и служителите у нас? Помогнете с вашите отговори на Телерик Академия, за да даде възможно най-точния отговор на този въпрос. Отделете само няколко минути и попълнете анкетата.