*Текстът е предоставен от DataArt
Едва ли съществува бизнес организация, в която конфликтите да са сведени до нула. Независимо от тяхното естество, сериозност и причини, е важно те да бъдат разрешавани навреме, за да може работните процеси да се случват ефективно, а хората в екипа да се чувстват комфортно.
Но как да стане това? И нужно ли е компаниите да имат специална политика за такива случаи или пък трябва хората в екипа да съумяват да разрешат проблемите си сами? За повечето представители на технологичния бранш, чийто екип се разширява непрестанно, това все повече се превръща в приоритет. Ето какво показва опитът на софтуерната компания DataArt и каква е политиката ѝ относно конфликтните ситуации:
DataArt Grievance
Още от самото си създаване преди повече от 25 години DataArt неизменно следва принципа „Хората са на първо място“. А това означава, че както компанията трябва да цени служителите си, така и членовете на екипа трябва да съумеят да се отнасят с уважение един към друг. С течение на времето DataArt се разраства и вече има над 4500 служители, работещи от офиса в 20 държави в Европа, САЩ, Латинска Америка и Азия. Това изисква единен и систематизиран подход и ясни политики относно това как трябва да се реагира при възникването на напрежение между служителите. Ето защо DataArt създава Grievance – вътрешна система за разрешаване на конфликти.
Как възниква идеята за Grievance?
В първите години от създаването на DataArt, когато компанията все още е със сравнително малък екип, конфликтите са по-скоро рядкост. Разбира се, хората в компанията и тогава са имали своите трудни дни, стресови ситуации, свързани със сложни проекти и дори остри спорове по професионални теми. Но впоследствие, когато компанията се разраства с бързи темпове и екипът достига над 4500 души, вече е необходим нов систематизиран подход при разрешаването на конфликтни ситуации, който да е едновременно ефективен и автоматизиран.
Когато в началото на 2023 г. компанията внедрява Grievance като система за разрешаване на конфликти, от DataArt са наясно, че тя не бива да е свързана с търсене на „виновници“, които да бъдат „порицавани“ или „наказвани“. Вместо това целта е да се търсят причините за проблема и да се помогне на засегнатите страни да го разрешат. Така се ражда идеята за Grievance – система, която работи в тясно сътрудничество с т. нар. „Гореща линия“, представляваща вътрешен комуникационен канал за психологическа помощ и подкрепа.
Как работи Grievance на практика?
Идеята е всеки член от екипа да може да се свърже с Grievance чрез e-mail, лично съобщение до Grievance мениджъра или чрез изпращане на онлайн формуляр. По подразбиране той е анонимен, но с опция за подписване. Освен това проблемът може да бъде повдигнат и от мениджъра по човешки ресурси на локално ниво, който да поиска консултация по сложен казус или да представлява колега, който иска да разреши конфликт.
Освен Grievance мениджър, комисията на Grievance включва мениджъри от различни области: в юридическата сфера, човешките ресурси, бизнес администрацията и т.н. По този начин всеки от служителите на компанията може да отнесе съответния проблем, получавайки компетентна подкрепа.
Ако проблемът не е от особено естество като например тормоз или каквато и да е форма на дискриминация, екипът на Grievance може да се опита да го разреши и да помири страните в конфликта. За да направи това, Grievance мениджърът изслушва всяка от страните колкото пъти е необходимо. Хората, замесени в конфликта, не се срещат помежду си, поне докато и двете страни не са готови за това.
Предизвикателствата
Много често хората изпитват дискомфорт да споделят за конфликтни ситуации, особено ако в тях са замесени техните мениджъри, тъй като искат да избегнат проблеми в работата. Това е и основното предизвикателство, с което DataArt трябваше да се справи, за да работи Grievance ефективно. Ето защо е валидно следното правило: всяка ситуация бива разглеждана официално само със съгласието на лицето, което се е свързало с Grievance. А другата страна на конфликта ще разбере за това, само ако жалбоподателят пожелае.
Услугата използва инструмент, който позволява на компанията да разгледа ситуацията, без да споменава имената на двете страни едновременно. Освен това резултатите от проучването могат да бъдат силен аргумент, ако набедената страна смята обвинението за несправедливо. Широкият обхват и обективността на процеса позволяват използването на политиката “360”, дори ако някой от самата комисия по оплакванията е замесен в конфликта.
В крайни случаи, ако хората все още не могат да работят заедно, Grievance може да отстрани някого от проекта или да предложи позиция, изискваща по-малко комуникация с хората.
От друга страна, повечето проблемни ситуации, които биват отнесени към Grievance, са свързани с неразбиране. Има сигнали, свързани с работния процес, които не попадат напълно в идеята за конфликти, като например несъгласие по технологични въпроси. Ето защо личните срещи на Grievance мениджъра с колеги са базирани предимно на обучение и медиация.
Ако случаят е наистина сериозен и не може да бъде разрешен в рамките на Grievance, следва намесата на DataArt Helpline – вътрешна система за психологическа взаимопомощ, работеща в DataArt от 2018 г. насам.
Как си взаимодействат DataArt Grievance и DataArt Helpline?
DataArt Grievance работи в тясно сътрудничество с Helpline, където психолози и доброволци (обикновено служители на DataArt с опит в психологията) оказват съдействие при нужда, за да могат съответните колеги да споделят какво чувстват и как да подобрят състоянието си. Понякога е нужно човек просто да сподели, за да се почувства по-добре, друг път има нужда от съвет, за да реши какво да предприеме.
Механизмите на вътрешни и външни конфликти са много сложни и нямат универсален сценарий. Например, човек може да се насочи към Grievance с оплакване от колега, но да се окаже, че не е готов да ескалира конфликта. В същото време той може да се чувства напълно комфортно в проекта, по който работи, и тревогите да са изцяло преодолими, ако се подобри комуникацията. Именно тогава Grievance мениджърът може да насочи съответния колега към Helpline.
А може да се случи и обратното – някой колега търси консултация чрез Горещата линия за подкрепа и взаимопомощ, но по време на разговор да се окаже, че е готов да отнесе случая си до Grievance и да подаде официален сигнал, за да може ръководството да се справи с проблемната ситуация.
Именно така двете услуги работят паралелно и са тясно свързани, като целта е една: по-добри взаимоотношения в екипа, по-добър баланс между работа и личен живот и ефективно преодоляване на проблемите още при възникването им.