+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

79+8 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Съвети за функционален QA мениджмънт – предимства на джуниърите и препоръки за успешно интервю

*Текстът е предоставен от VSG Bulgaria

Здравейте,
Казвам се Емил Бибиновски – QA Мениджър, архитект, Manual QA, Automation QA и всичко, което може да обобщи Quality Assurance професията. Вече 7 години се занимавам с това и на база опита, който имам, ще ви представя своя поглед върху мениджмънта и оформянето на QA екипи.

Емил Бибиновски

През последните 5 години във VSG Bulgaria сменихме доста подходи за оформяне на работните екипи. Сложността на домейна, който разработваме, както и неговата типология, ни показаха, че думата Senior не е достатъчно тежка, за да сформираме екипи около нея. Оказа се, че хора с много опит могат доста бързо и лесно да се изгубят в домейн, който е абсолютно различен от този, в който са оперирали до момента.

Голяма част от тези, с които се сблъскахме, бяха загубили способността си да се адаптират бързо, което направи ситуацията още по-интересна.

Какви бяха предизвикателствата пред нас?

Продуктът, който разработваме е много комплексен. Изисква специфично внимание и концентрация. Трябваха ни хора, които са гъвкави и проактивни, а на пазара нямаше много свободни Senior QA, готови да се впуснат в ново за тях предизвикателство.

Доста промени се случиха, докато стигнем до правилния и работещ за нас подход. Имахме нужда от хора, които разрешават проблеми, имат идеи, разбират какво е хубаво да се случи, за да върви работния процес леко и ефективно. Никой не иска в екипа му да присъстват такива, които създават допълнителни грижи или констатират проблеми, но нямат поне предложение за решение. Това е така не само в нашия бранш, а навсякъде.

Ситуацията ни накара да се замислим в съвсем друга посока – да не търсим готови, обучени професионалисти, а да погледнем към тези, които имат малко или никакъв опит, но виждаш, че горят за професията. Истината е, че се срещнахме с много млади хора, обезверени и демотивирани от предишните си работни места, в други сфери на бизнеса. Развитието на IT сектора и шансовете, които се предлагат в него, държаха жив стремежа им да са добри професионалисти и да търсят смисъл в това, което правят.

Дотук добре. Имахме изграден нов, различен план за работа и подбор, но тепърва трябваше да разберем колко човека са ни нужни, за да завъртим QA колелото в тази нова посока.

Разбира се, това крие своите рискове. Представете си ситуация, в която наемате няколко млади, надъхани, позитивни Junior QA и те са готови на всичко, за да хванат най-много бъгове, да ги логнат, да обходят системата хиляди пъти. Това от своя страна, създава изключително много шум в списъка със задачи и прави управлението на целия проект много трудно.

Не може просто да наемеш 10 нови човека. Добре е да прецениш от колко точно имаш нужда. Моят съвет е да анализирате много внимателно продукта си. Дайте си сметка къде точно се намира той (A quadrant analysis of customer and product) и с какво темпо планирате да се движите, защото QA-те леко забавят скоростта.

Ако трябва да направим аналогия с футбола – не може да имате 11 нападателя и към тях да добавите нови 10 защитника. Ще имате прекалено голяма разлика във вижданията как е добре да се случват нещата.

Ситуацията е променлива, защото работата е динамична. За конкретните цели, в онзи момент стигнахме до извода, че подходящото съотношение на QA към програмисти е 1:2,5 – или иначе казано – един QA специалист трябва да работи с не повече от 2.5 програмиста.

Настроенията станаха доста позитивни, имахме стратегия, имахме и план. Оставаше да решим и казусите с обученията, тийм културата, разпределяне на домейните в самите отбори и темпото, с което да се движи всеки от тях.

Имам и няколко съвета, към всички нови хора, които се опитват да се преквалифицират и да влязат в IT бранша.

Кандидатстването.

След промяната в работната стратегия и тази за подбор на персонал, вече сме на прага на втората ни стажантска програма, а сред нас има над 10 наети човека с малко или без никакъв опит.

Самото кандидатстване за нова работа е тежък процес за кандидатстващия. Оформя СВ, което отговаря на хиляди изисквания и всеки се старае да покрие максимума от тях и да направи впечатление.

Процесът на селектиране на нови кандидати е труден, особено ако броя на входираните автобиографии е трицифрен.

Първият ми съвет към кандидатстващите е, да се придържат към изчистена и семпла визия. Да наблягат на това СВ-то да е подредено и да изпъкват уменията, които имат. Цветният стил на обработка се прехвърли от колегите, които се занимават с дизайн, но на тях това им е като допълнителен щрих към визитката. В България все още четем отгоре-надолу, отляво-надясно и очакваме да има смислова последователност.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …

При търсене на хора без опит по професията, ние се опитваме да намерим правилните колеги. Няма как да оформим в съзнанието си нищо за вашата личност, ако не го прочетем.
Много по-лесно и благодарно е да обучиш току що завършил студент и да му създадеш работна етика и навици.

Вторият ми съвет е, да не пишете неща, които са като пълнеж – само за да сте написали още нещо. Старайте се да давате информация, която има отношение към специалността, за която кандидатствате. Дали имате шофьорска книжка, каква заплата сте взимали на предните си 10 работни места, странни хобита като бушкрафтинг или колко вдигате от лежанка са неща, които може да ни разкажете на някой тиймбилдинг, но всичко това разконцентрира проверяващия и по-скоро има обратен ефект върху процеса.

И нещо много важно – както СВ-то, така и снимката към него, е добре да са обрани и семпли. Изрязаните снимки от партита също са нещо, на което можем да се забавляваме заедно, но нека първо да свършим важната работа.

Отделете нужното време, помислете над малките неща и съм сигурен, че ще направите най-доброто СВ, което да ви изпрати точно там, където искате да бъдете. Всяко малко усилие се отплаща.

Интервюто.

Ако след кандидатстване сте получили набор от задачи, решили сте ги и се озовете на интервю – вие сте 80% нает. Не подценявайте и останалите 20%, които са решаващи. На вас ви предстоят тежки минути, в които основната задача е да дадете финален щрих на доброто впечатление, което сте направили, а не обратното. Обикновено интервюто е процесът, в който ние опитваме да съберем максимално много информация за характера на човек, работната му етика, работни навици, излъчване и мислене. Характеристики, които ще ни кажат, дали вие сте нашия нов колега и дали ще се впишете в работната среда и културата на компанията.

Най- важното правилно е да бъдете себе си. Вие нямате ни най-малка представа какъв е профилът на човека, когото ние търсим. Няма как да сгрешите, ако просто сте човекът, който сте извън тази зала.

Няколко основни правила:

Бъдете спокойни. Ние сме интервюирали много хора и знаем, че притеснението го има. Опитваме се да не го вземаме предвид при оценката, но притеснението пречи на вас да сте най-добрата си версия, точно в този момент. Опитайте да свалите напрежението в първите минути от разговора. Няма формула как това е възможно да стане, но ако и тук положите същото малко усилие като за автобиографията си, то отново ще се отплати.

Говорете бавно и разбираемо. След като вече изглеждате спокойни остава да проведем един приятен разговор. Разположете се удобно на стола, сложете ръцете си на масата и можем да започваме! Нашите очаквания са за един хубав разговор, в който да усещаме жив дух и желание за работа. Не минавайте от тема в тема, не излизайте от темата на въпроса. Бъдете ведри. Освен чисто фактологичен отговор, е добре да дадете и част от себе си, но умерено. Личните теми и истории отново ще ги оставим за приятелската среда, в която се намираме на някой тиймбилдинг. Ако не разбирате някой от въпросите, не се притеснявайте да попитате как може да бъде зададен с други думи. Не отговаряйте на неща, които не разбирате. Усетете настроението на разговора и отговаряйте в същия тон, зададен от интервюиращия. Приключение си е, нали?

Спазили сте тези няколко стъпки и честито, вече сте наш колега!

Тежката задача да станете самостоятелен член на някой от продуктовите ни екипи е пред вас!
Бъдете готови да се сблъскате с голям обем от задачи, огромен домейн, но и отворете широко мирогледа си за всичко, което тепърва предстои да научите!

Добре дошли в царството на Quality Assurance специалистите! Основна задача за вашето израстване е да държите ентусиазма, позитивизма и желанието за работа живи и да не спирате да постигате целите си. Бъдете проактивни, любопитни и работливи. Задълженията ви не се изчерпват с края на работния ден. Четете, търсете и дръжте любопитството си ангажирано, защото IT секторът е изключително динамичен и се развива постоянно.

Абонирайте се за различни QA новини и освен с кафе, започвайте деня си с четене на неща, свързани с професията, която сте избрали. Разберете максимално за технологиите, които вашият проект е адаптирал. Хората в QA трябва да сме повече от problem–pointers. Постарайте се да бъдете пълноправни членове на вашите екипи и да познавате домейна най-добре от другите.

Успех на всички!