Николай Томитов е съосновател и управител на Soft Academy. Той има повече от 8 години професионален опит в софтуерната разработка и повече от 5 години опит с преподавателска дейност. Николай разказва за опита си като IT обучител и за това как този опит го развива и като личност и като професионалист.
Как избра IT трейнърството за своя професия?
Имам над шест години опит като програмист и ИТ трейнър. Още от самото начало, паралелно с програмирането, много ми харесваше да преподавам на разни приятели и колеги. Имах един приятел, който в университета беше изключително недоволен от това, което учи, и аз успях да го направя програмист. Докато ходих на работа и програмирах, имаше хора, на които започнах да преподавам от нулата и станаха програмисти. Това ми даде някаква увереност и в един момент си казах: “явно ставам за учител”. Лека-полека след това имах и други ученици, после със Станислав основахме Soft Academy и между половин и една година, паралелно и програмирахме, и преподавахме и така се развиха нещата.
Има ли филантропична нотка в това да си IT трейнър?
Разбира се. Преподаването е доста хуманна дейност. В края на деня, когато се погледнеш в огледалото и си казваш: “днес дадох шанс на двайсет човека да променят живота си, да си намерят работа, при това при доста хубави условия.” Това носи много голямо удовлетворение. Погледнато в по-голям мащаб, това развива икономиката, подпомага дори и страната, така че е доста социална инициатива. Това ми харесва в тази работа. Липсата на кадри е най-големият проблем, така че за това работим все пак. Това, с което се занимавам в момента, е всъщност безплатно да обучавам хора, които след това да влязат на трудовия пазар.
Кое е най-ценното нещо, което си научил, докато си преподавал на други хора?
Може би да бъдеш много търпелив, много последователен, да отделяш допълнително внимание на всеки, защото всеки има нужда от своето индивидуално внимание. Много е трудно под една обща рамка да преподаваш на всички. Това може би са най-ценните уроци, които успях да науча.
Как подобри собствените си знания докато преподаваше?
Човек разбира истински нещата, когато ги обяснява. Винаги, когато обясняваш, можеш да получиш някакъв много интересен въпрос, хората да те накарат да се замислиш за нещо, за което никога досега не си се замислял. Самите ученици също доста обичат да разучават нещата, да прочетат нещо ново и допълнително, така че и те понякога ме изненадват с неща, които аз не знам, и така постоянно се развивам.
Как те промени като личност работата ти като IT трейнър?
Станах доста по-комуникативен, доста по-социален, започнах да мисля за по-общи неща, не само за себе си, ами и за това как да помогнем на по-голяма част от обществото. Поставям си малко по-високи цели, като цяло мисля, че това не е малко.
Също така, когато обясняваш нещата ги разбираш по-добре, разбираш ги в дълбочина. Преподаването те кара да подхождаш по друг начин към проблема. Когато имаш проблем, ти бързаш, особено ако си млад програмист, да седнеш да го напишеш, да го пуснеш, а след това кодът не работи. Когато обаче трябва да обясниш как би решил един проблем, ти се спираш, заставаш на дъската, спокойно го обясняваш, сам за себе си и това променя подхода ти към проблема, сменя начина ти на мислене. По този начин можеш да предоставиш много по-хубаво и качествено решение. Определено съветът ми към програмистите е да се опитат да бъдат трейнъри, да се опитат да помагат на хората, да им обясняват. Хем ще помогнат на тях, хем и те ще се променят като хора, ще започнат да работят малко по-качествено. Поне за мен такъв беше ефектът.
Как собственият ти опит като обучаван ти помогна да обучаваш други хора?
Имах късмета да имам много добри учители, от които съм научил много през годините. Това, което успях да видя от начина, по който те ми преподават, харизмата, с която те ми обясняват нещата, начина, по който те представят материала, това много ми помогна аз самият след това да бъда много добър трейнър, защото за мен един добър трейнър не е просто човек, който изнася даден материал, а човек, който може да вдъхнови учениците си и който го прави от сърце – това за мен беше най-важното в стила ми на преподаване.
Как успяваш да вдъхновяваш и мотивираш хората?
С множество лични примери, с това как аз съм се справял с дадени проблеми, когато съм работил като програмист, с това в момента как бих решил някакъв проблем. Успявам да им представя перспективата пред това да седнат и наистина да отделят сериозно внимание на това да научат материала, да се упражняват. Представям им какво ще спечелят след това. Ако го направят и са наистина сериозни и отдадени, по този начин ефектът става доста добър.
Има ли история, която е оставила траен отпечатък в съзнанието ти?
Доста са такива. Сега се сещам веднага за едно момче, което работеше като авиотехник, нямаше много развитие и перспектива в неговата сфера, но той беше изключително интелигентен. Човекът общо взето беше на кантар, или ще стане програмист и ще работи при добри условия, на работа, която има перспектива и развитие, или просто ще напусне България. Този човек успях за четири месеца да го въведа доста надълбоко в програмирането за iOS и езика ObjectiveC и той вече от година и половина работи като програмист. Работата е там, че той нямаше много време, работеше през нощта, работеше в обедните си почивки, успяваше да си учи материала, да си пише домашните, обаче толкова много успях да го вдъхновя и запаля по идеята, че в крайна сметка той стана успешен програмист, и то за толкова кратко време.
Кой е най-големият проблем, който среща един IT трейнър?
Най-големият проблем пред един трейнър е да не пропуска малките и очевидни за него подробности, когато преподава дадена технология. Водил съм доста интервюта за трейнъри и това наистина е много голям проблем при хората, които тепърва започват да се занимават с това да преподават софтуерни технологии на другите, защото неща, които те ги имат за даденост, вече са ги използвали много време, е много трудно да ги обяснят или даже понякога ги забравят. Това, което много помага, е ясната, разписана програма, тоест ясните стъпки, през които трябва да преминеш, за да научиш някого на нещо. Когато човек седне и сам пред себе си си състави план за една лекция, за един курс, за една академия, как тя ще се развие, много по-плавно и методично може да обясни нещата и да не пропуска важни неща. А това е много полезно умение и в живота извън академията.
Какви качества трябва да притежава един IT трейнър?
На първо място един ИТ трейнър трябва да има много добри комуникативни умения. Второ, да бъде много мотивиран, много търпелив, голям филантроп, да иска да помага на другите, да го прави с желание, а не просто защото иска да изкара допълнителни доходи от странична работа. Аз обичам да казвам, че да си учител е призвание. Човек може да се развие много, но задължителното нулево ниво, от което трябва да се тръгне, е да има огромна мотивация. Ако има достатъчно голяма мотивация, всеки може да стане ИТ трейнър рано или късно. В крайна сметка желанието е най-важното. Всичко останало може да бъде научено.
Автор: Гергана Демирова
Визия: Личен архив