+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

96-7 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Кое е най-важното при развитието на софтуерни продукти за милиони? Визията на Йонел Илиева от Genius Sports

*Текстът е предоставен от Genius Sports

В това издание ще говорим с Йонел Илиева, ръководеща стратегическото продуктово развите в Genius Sports, България. След магистратурата ѝ по Информационни Технологии, Йонел работи дълги години за дигиталната продуктова дивизия в централата на adidas Германия, както и в Китай, където поставя основите на изцяло нов стратегически отдел. Визията ѝ винаги е била да се върне в България и да развива ценни човешки кадри и интересни продукти от тук, които да работят на световно ниво. Не след дълго това се случва и тя се завръща в България, ставайки част от Genius Sports.

Какво портфолио от продукти се разработва в твоята дивизия в София?
Йонел Илиева

“Sports Tech” дивизията в София е основополагаща за целия бизнес на компанията ни. Метафорично казано, тук е кръвта във вените на нашата компания. Ние отговаряме за продуктите, стоящи зад целия поток – от събирането, обработването, осигуряването на качество и сигурност на спортните данни до дистрибутирането и визуализирането им, както и други спомагащи дейността продукти. В момента екипите в техническата дивизия в София са 9 (около 60 човека), всеки от които разработва не малко продуктово портфолио. Като започнем от системи за управление на състезания за стотици спортове, приложения за събиране на спортни данни в реално време, системи за качество, превантивна реакция и сигурност, минем през системи за обработка на данни и стигнем до продукти за предоставяне и визуализиране на тези данни за вътрешни и външни клиенти.

Кое ти помага в твоята роля?

В моята роля основополагащо е да имам голямата картина от гледна точка на бизнеса (вкл. приходна, разходна част), потребителите, конкуренцията, както и не на последно място – техническите взаимовръзки и архитектура зад цялото това портфолио от продукти. Този цветен микс е нужен, за да взимам адекватни решения относно визията, стратегиите на отделните продукти, както и пътя към достигането им. От своя страна, силната и аргументирана визия спомага екипите да повярват, да надграждат и да превръщат идеите в реалност. Това е от съществена важност за успеха на продуктови ръководители, тъй като ние постигаме всичко чрез другите. Аз мисля за своята роля, правейки аналогията с треньорите в спорта. Треньорът не играе, но разработва стратегията, насочва към целта и помага на отбора, стимулирайки индивидуалния и колективен потенциал за постигането ѝ. Цялата работа след това е в ръцете на екипа.

Каква е рецептата за създаването на добри софтуерни продукти според теб?

Добрият дигитален продукт за мен никога не е готов. Той постоянно се надгражда и развива, за да се напасне спрямо променящите се нужди и средата, в която се използва. От продуктова гледна точка, най-общо казано, рецептата е следната:

  1. Намираме баланса между това да направим правилния продукт и да го пуснем бързо за ползване.
  2. Пускаме го с две основни цели -добавяне на стойност и трупане на знания относно нужните подобрения.
  3. Бързо научаваме урока си, валидирайки хипотезите, които сме си поставили.
  4. Приоритизираме безкомпромисно и подобряваме с най-важното.
  5. Повтаряме това безброй много пъти.

Звучи просто на теория, нали? В реална среда въобще не може да се разглежда като черно и бяло. Напротив, обсипано е с нюанси и тежки решения на ежедневна база.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …
Как се създава „правилният“ продукт, който спомена в рецептата ти?

След като имаме голямата картина, стигаме до конкретните възможности за постигане на визията, за решаване на определени проблеми и генериране на стойност. Тук най-важно е да разберем и да се фокусираме върху правилния проблем. Истината често се различава от това, което заинтересованите лица казват в първоначалните интервюта. Данните също могат да подведат, ако не са взети предвид нужните променливи и контекст. За мен пътят към дълбокото разбиране на реалния проблем винаги започва с детайлно анализиране на болезнените точки, визуализиране на процесите и сегашното състояние от край до край. Това помага да видим пропуските и да преосмислим фундаментално решението, вместо да се правят кръпки, които често не решават проблема. От изключителна важност и нещо, което правя и изисквам от останалите, с които работя е да не се ограничаваме с начина, по който е бил решаван до сега. Това отваря съзнанието за така наречените „out-of-the-box” решения, които са в основата на най-иновативните продукти.

Как се постига балансът между правилно и бързо решение?

В динамичната среда, в която оперираме не можем да си позволим да планираме и създаваме нещо в продължение на много месеци и години, преди да се пусне в реална среда. Колкото повече време отнема планирането и разработката, толкова повече стойността на продукта намалява, съответно ползите за потребителя. Възможно е изцяло да изчезне необходимостта от това решение, тъй като нуждата, която е съществувала при започването, вече я няма или е различна.

Йонел Илиева

За да се постигне скорост и добри инвестиционни решения, ни е нужна вече споменатата безкомпромисна приоритизация. Това налага тежки решения всеки ден и фокусът винаги е и трябва да бъде именно този – да пуснем работещ продукт, доставящ стойност от първия ден. Често се започва с така наречения “Proof of Concept”, където се имплементират основните приоритетни функционалности. Това ни помага да получим реални данни, да видим кое работи и кое не, и да преценим в самия зародиш дали да продължим да инвестираме в тази посока или напротив – да променим курса възможно най-бързо. В реална среда се срещаме с казуси, които трудно бихме предвидили при планирането и в това няма нищо страшно и грешно. Напротив, това е най-интересната част в нашата работа – да сме максимално бързи и адаптивни спрямо променящата се среда и нужди. Всичко това е възможно единствено и само с много мисъл, съвместни усилия и обединяващи хората кауза и цел. Резултатите си заслужават целия труд! Няма по-хубаво нещо в работата на един продуктов човек от това да реализира идеите си в реални продукти, които носят ползи и удоволствие за потребителите и генерират голяма монетарна възвръщаемост.

Какво би казала на нашите читатели?

Не спирайте да дерзаете, целете се високо, но се подгответе за дълъг криволичещ път, по който да правите малки стъпчици. А ако ви стана любопитно какво би било да работим заедно и да си говорим ежедневно за спортове, правилата им и как да измислим решение, което да е максимално скалируемо, лесно за повторно използване и разширяване за повече спортове, но в същото време да покрива многобройните специфики на определения спорт, можете да се свържете с мен в Linkedin или да погледнете отворените позиции на https://www.geniussports.com/careers/.